Eierschalen eten, is dat gezond?

Eierschalen eten, is dat gezond?

Weggooien is vaak zonde. Dat geldt ook voor eierschalen. Kun je ze eten om extra calcium binnen te krijgen? En kleven er eigenlijk risico’s aan het eten van eierschalen?

Laten we voorop stellen dat de meeste mensen via hun voeding voldoende calcium binnenkrijgen. Als je gezond en gevarieerd eet, heb je geen extra calcium nodig. Het mineraal zit met name in zuivel – melk, kaas en yoghurt – en in mindere mate in groene groenten. Daarnaast zijn sommige zaden rijk aan calcium (maanzaad, chiazaad en sesamzaad bijvoorbeeld). Ook amandelen, rabarber, zalm uit blik en sardines bevatten veel calcium.

Eierschalen voor je hart en spieren

Dat is maar goed ook, want calcium is een zogenoemd essentieel mineraal. Je botten en tanden bestaan voor een groot deel uit calcium en het mineraal speelt een grote rol in het behouden van een goede hartgezondheid. Ook is het belangrijk voor een goede werking van je spieren en zenuwstelsel.

Hoeveel calcium heb je nodig?

Voor volwassenen tussen de 19 en 50 jaar is het advies van de Gezondheidsraad om 1 gram calcium per dag binnen te krijgen, bij mensen tussen de 51 en 70 jaar is dit 1,1 gram en bij 70+’ers is het advies 1,2 gram per dag. 

Eet je om een of andere reden geen zuivel, lust je geen groene groenten, eet je niet gezond (genoeg) of te weinig dan kan extra calcium wel nodig zijn. Kunnen de calciumsupplementen de deur uit als je dagelijks eierschalen neemt? 

Hoeveel calcium zit er in eierschalen?

Het klopt in ieder geval dat eierschalen rijk aan calcium zijn. De schaal van een kippenei bestaat voor zo’n 40 procent uit calciumcarbonaat, de meest voorkomende vorm van calcium. Het zit ook in zeeschelpen, koraalriffen en in heel veel voedingssupplementen. Iedere gram eierschaal voorziet je dus van ongeveer 381-401 mg calcium. Daarnaast zit er in eierschalen natuurlijk eiwit en kleine hoeveelheden van andere mineralen, zoals strontium, fluoride, magnesium en selenium. Net als calcium spelen deze mineralen een rol bij de gezondheid van je botten. 

Betere opname uit eierschalen

Een studie uit 2003 toont aan dat de absorptie van calcium uit eierschalen tot 64 procent beter is dan de opname uit pure calciumcarbonaat. Volgens de onderzoekers komt dit door bepaalde proteïnen die ook in de schaal zitten. Een andere studie toont aan dat de botdichtheid van post-menopauzale vrouwen met osteoporosis (botontkalking) die het poeder van eierschalen namen samen met magnesium en vitamine D3 aanzienlijk verbetert. Een Nederlandse studie laat hetzelfde positieve effect zien bij vrouwen met osteoporose in hun nek.

Eierschalen worden veel gebruikt als calciumsupplement. Een halve eierschaal per dag voorziet een volwassene van genoeg  calcium om te voldoen aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH).

De risico’s van het eten van eierschalen

Natuurlijk kleven er ook nadelen aan het eten van eierschalen. Zo kunnen eieren besmet zijn met de salmonella-bacterie, al is die kans in Nederland niet zo groot. Volgens het Voedingscentrum zijn in ons land ongeveer 3 op de 10.000 eieren besmet met salmonella. Maar door de eierschalen te koken, is het risico op salmonella-infectie nihil. 

Een ander risico is dat je met het eten van eierschalen je keel of slokdarm beschadigt. Ook dat is simpel te verhelpen: eet vooral geen grote stukken eierschaal, maar maal ze fijn.

Kans op B12-tekort

Als je geen zuivel gebruikt, kun je met het eten van de eierschaal wel voldoende calcium binnenkrijgen, maar zul je vitamine B2 en B12 die in zuivel zit uit andere producten moeten halen. Bovendien loop je mogelijk gezondheidsvoordeel mis als je geen zuivel eet. Het nemen van zuivel hangt namelijk samen met een lager risico op darmkanker en het eten van yoghurt met een lager risico op diabetes type 2.

Wat als je teveel calcium binnenkrijgt?

Let er op dat bij inname van meer dan 2,5 gram calcium per dag urinewegstenen kunnen ontstaan. Er kan ook verkalking van de nieren en bloedvaatwanden optreden. Het is dus verstandig om niet al te rijkelijk met gemaalde eierschillen te strooien. Gebruik niet meer dan ongeveer een half theelepeltje – zo’n 2,5 gram – eierschalenpoeder per dag.

En het velletje?

Tussen de eierschaal en het eiwit zit natuurlijk de membraan; een velletje dat je bij gekookte eieren misschien verwijdert. Is het nu de bedoeling dat je dat membraan uit de eierschalen peutert voordat je ze maalt? Gelukkig niet, je kunt dat velletje gewoon laten zitten. Zo’n membraan bestaat onder meer uit collageen, chondroïtinesulfaat en glucosamine. Sommige studies tonen aan dat dit membraan een gunstig effect op je gewrichten heeft. 

Eierschalen voor extra calcium
Afdrukken
0 van 0 stemmen

Zó maak je een calciumsupplement van eierschalen

Krijg jij te weinig calcium binnen? Maak dan een supplement van eierschalen.
Totale tijd30 min
Trefwoord: calcium, kalk, supplement

Equipment

  • Vijzel
  • Pan

Materials

  • eierschalen

Instructies

  • Neem de bewaarde eierschalen en kook ze uit in een pan met kokend water.
  • Gebruik je het eierschalenpoeder niet meteen? Laat de eierschalen dan goed drogen. Je kunt ze ook een minuut of 15 drogen in de oven op 200°Celsius.
  • Maal de eierschalen goed fijn in een grote vijzel.
  • Meng het poeder door je eten of door water of sinaasappelsap. Gebruik dagelijks een half theelepeltje, zo'n 2.5 gram.
  • Bewaar het eierschalenpoeder in een luchtdichte verpakking op een donkere plaats.

Wil je je eierschalen niet eten maar ook niet weggooien? Begin er dan een kruidentuintje in, of verjaag de slakken in de tuin ermee!

Zoek je meer inspiratie?

Op zoek naar lekkere inspiratie? Neem dan eens een kijkje bij onze ontbijt– of lunchrecepten, kies iets uit voor het diner of maak wat lekkers voor de borrel!

Foto via Shutterstock, bronnen: Healthline, Gezondheidsnet.


Related Posts

10 hardnekkige mythes over eieren (die je vanaf nu echt niet meer mag geloven)

10 hardnekkige mythes over eieren (die je vanaf nu echt niet meer mag geloven)

Eieren zijn oergezonde vitaminebommetjes. Toch doen er nogal wat misverstanden over eieren de ronde. Tien hardnekkige mythes over eieren die de wereld maar niet uit willen.

Kun je eieren koken in de vaatwasser?

Kun je eieren koken in de vaatwasser?

Wat een fijne uitvinding, die vaatwasser. Je hoeft immers nooit meer met de hand af te wassen als je zo’n apparaat in huis hebt. Kan het ding nog meer? Kun je er bijvoorbeeld eieren in koken?