Waarom eieren goed zijn voor je humeur

Waarom eieren goed zijn voor je humeur

Word je ook altijd blij van een ei? Dat is niet zo gek, want wat we eten heeft veel invloed op onze emotionele en mentale toestand. En een eitje is ‘feel-good-food’ bij uitstek, want het zit boordevol gezonde voedingsstoffen die wonderen doen voor je humeur.

Sommige voedingsstoffen helpen de chemische balans in je hersenen in evenwicht te houden, waardoor je minder vatbaar bent voor stemmingswisselingen en zelfs voor (lichte) depressiviteit. Eieren bevatten flink veel van dit soort stofjes. Wat zit er zoal in een ei?

Biotine tegen depressie

Eieren bevatten een scala aan vitamines en mineralen. Een van hen is biotine, ook bekend als vitamine B8, biocytine of vitamine H. Biotine is nodig om energie uit eten vrij te maken en speelt een rol bij de vorming van vetzuren. Vitamine B8 houdt de huid en het haar gezond. Het zit in eieren, lever, melk, noten en pinda’s. Te weinig biotine kan huidafwijkingen, bloedarmoede en depressie veroorzaken. Een teveel aan biotine kan geen kwaad, zelfs niet als je 100 microgram per dag binnenkrijgt. Het overschot plas je uit. Eén ei bevat maar liefst 10 procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) biotine.

Vitamines B1, B2, B6 en B11

Naast biotine bevatten eieren meer vitamines uit het B-complex. Zo bevatten ze ook een kleine hoeveelheid vitamine B1 (0,1 milligram). Vitamine B1 is ook bekend als thiamine of aneurine. Bij een tekort aan vitamine B1 kunnen psychische afwijkingen ontstaan, zoals depressie, concentratieproblemen en geheugenverlies. B1 helpt bovendien een stabiele bloedsuikerspiegel te houden. Schommelingen in je bloedsuikerspiegel zijn een belangrijke trigger voor angstgevoelens. Daarnaast zitten er vitamine B2, B6 en B11 (foliumzuur) in een ei. Vitamine B6 of pyridoxine is verantwoordelijk voor onze controle over gevoelens van angst en depressiviteit. Een tekort aan deze vitamine kan ertoe leiden dat we veel sneller zenuwachtig en geprikkeld zijn. Foliumzuur zou mogelijk een gunstig effect kunnen hebben op depressiviteit. Er is echter nog niet niet voldoende bewijs om dit met zekerheid te zeggen. Eén ei bevat circa 10 procent van de ADH foliumzuur.

Vitamine B12 voor het zenuwstelsel

Vitamine B12 (ook bekend als cobalamine) is nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen. Rode bloedcellen zijn nodig om zuurstof in je bloed te vervoeren. Daarnaast is vitamine B12 nodig voor een goede werking van het zenuwstelsel. Vitamine B12 zit voornamelijk in dierlijke producten zoals melk, vlees, vis en eieren. 1 flink ei bevat 0,56 microgram vitamine B12.

Vitamine D in eieren

Vitamine D speelt een belangrijke rol in ons energieniveau, humeur en is goed voor de bouw van onze botten, zenuwen, huid en tanden. Ook ondersteunt het de schildklier. Er is een link tussen vitamine D en depressie. Vrouwen die dagelijks genoeg vitamine D binnenkrijgen, hebben aanzienlijk minder last van depressieve klachten dan vrouwen met een vitamine D-tekort, zo bleek uit onderzoek  door het Women’s Health Initiative (WHI) Observational Study. Vitamine D zit van nature in vette vis, zoals haring, zalm en makreel. Ook leveren vlees en eieren vitamine D, maar minder dan vette vis. In Nederland wordt ook vitamine D toegevoegd aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten (maar niet aan olie). In één ei zit zo’n 0,9 microgram vitamine D.

Vitamine E als stress-reductie

Vitamine E, ook wel tocoferol genoemd, helpt bij het transporteren van zuurstof naar de hersenen, wat belangrijk is bij het verminderen van stress en angst.

Tryptofaan voor het humeur

Naast bovengenoemde vitamines bevatten eieren nog een hele belangrijke stof voor een goed humeur, te weten tryptofaan. Tryptofaan is een belangrijk aminozuur omdat het wordt omgezet in serotonine, een stof die je humeur verbetert en tegen de avond wordt omgezet in melatonine, wat een goede slaap bevordert. Serotonine wordt ook wel ‘ gelukshormoon’ genoemd. Voor de omzetting in van tryptofaan in serotonine zijn ook andere voedingsstoffen nodig, zoals vitamine B6 en zink en – hoe toevallig – ook die zitten in eieren,

Omega-3 vetzuren tegen angst en stress

Het ene ei bevat meer Omega-3 vetzuren dan het andere. Dit gehalte is namelijk voor een groot deel afhankelijk van de voeding. Kippen die lekker buiten kunnen scharrelen en torretjes en andere beestjes eten, leggen eieren met meer Omega-3. Ook zijn er speciale Omega-3 eieren op de markt, waarvoor de kippen speciaal voer met lijnzaad krijgen. Er wordt gezegd dat Omega-3 het serotinegehalte in de hersenen een boost geeft. Uit in het tijdschrift Brain, Behavior and Immunity verschenen onderzoek blijkt dat omega 3-vetzuren, zoals DHA en EPA, de effecten van angst en stress met wel 20 procent kunnen verminderen.

Zink en magnesium tegen spanning

Het mineraal magnesium is niet alleen belangrijk voor de vorming van botten en spieren, het speelt ook een belangrijke rol bij de overdracht van zenuwprikkels. Zo kunnen de mineralen zink en magnesium gevoelens van angst en spanning verminderen.Het mineraal zink kalmeert bijvoorbeeld het zenuwstelsel en reduceert op deze manier stress en de bijwerkingen hiervan.

Kalium voor de bijnieren

Kalium heeft een positief effect op het functioneren van de bijnieren, wat belangrijk is bij stress.

IJzer voor stressbestendigheid

We hebben het mineraal ijzer nodig voor voldoende energie, maar ijzer speelt ook andere belangrijke rollen in ons lichaam. Het zorgt voor de productie van rode en witte bloedcellen, het helpt bij de stressbestendigheid en zorgt ervoor dat ons immuunsysteem goed functioneert.

Proteïnen voor de bloedsuikerspiegel

Je verwacht het niet, maar eieren zitten ook tjokvol eiwitten, oftewel proteïnen. Eén ei bevat gemiddeld 6 gram aan proteïnen. En die helpen weer je bloedsuikerspiegel in balans te houden, wat een goed humeur bevordert.

Phenylalanine

Eieren bevatten de stof phenylalanine, een molecuul dat wordt gebruikt bij het maken van dopamine. Het stofje dat je gelukkig maakt.

Conclusie

Bij een echte depressie zijn eieren geen wondermiddel. Ze kunnen natuurlijk nooit anti-depressiva of therapie van een specialist vervangen. Maar eieren ondersteunen wel degelijk een goed humeur. Dus ben je regelmatig neerslachtig? Dan kan het zeker geen kwaad om eens wat vaker een eitje te tikken.

[bol_product_links block_id=”bol_5a5b94f304f1f_selected-products” products=”9200000009984727″ name=”Mindfull eten” sub_id=”eieren” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”0″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”0″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Bronnen: NEVO, Voedingscentrum, DokterDokter.

Foto via Pixabay.

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren


Related Posts

Hoe worden eieren eigenlijk gemaakt?

Hoe worden eieren eigenlijk gemaakt?

Als we in Nederland een ei eten, is dat over het algemeen een kippenei. Deze eieren zijn veelzijdig, lekker én gezond. Maar hoe wordt zo’n ei nu eigenlijk precies gemaakt? En hoe lang doet een kip daarover? Een klein lesje kippenanatomie. Een kip die eieren […]

De doehetzelfkip: van ei tot kipfilet in 9 weken

De doehetzelfkip: van ei tot kipfilet in 9 weken

Vanaf 15 maart kan iedereen zich aanmelden voor een doehetzelfkip; daarmee kunnen mensen thuis hun eigen kipfilet produceren. Van ei tot kipfilet in een periode van 9 weken.