Nestlé heeft donderdag de Good Egg Award 2018 ontvangen van Compassion in World Farming (CIWF) bij de Good Farm Animal Welfare Awards 2018 in Parijs. Het bedrijf ontvangt de award voor haar beslissing om vanaf 2020 alleen nog eieren van kooi-vrije kippen voor haar voedselproducten in Europa in te kopen.
Nestlé heeft zichzelf een wereldwijd doel gesteld om tegen 2025 kooivrije eieren voor al haar voedselproducten wereldwijd in te kopen, met de overgang in 2020 naar Europa en de VS. In sommige delen van de wereld, zoals in Europa, is meer dan 40 procent van eieren die door Nestlé worden gebruikt, al van kooivrije bronnen.
Wat zijn kooi-eieren?
Kooi-eieren worden gelegd in kooisystemen. De legkippen hebben hier de minste bewegingsruimte in vergelijking met andere systemen. Er zijn drie soorten kooisystemen: het gangbare kooisysteem, het verrijkte kooisysteem en de koloniehuisvesting. De eerste twee kooisystemen zijn bij de meeste mensen beter bekend als legbatterijen. De legkippen hebben hier de minste bewegingsruimte in vergelijking met andere manieren waarop kippen gehouden worden.
Sinds 2012 is het gangbare kooisysteem in de Europese Unie verdwenen. Het verrijkte kooisysteem is tot 2021 toegestaan. Het gangbare kooisysteem is vervangen door een systeem dat beter voldoet aan de regelgeving op gebied van dierenwelzijn. Dit nieuwe systeem heet koloniehuisvesting en is voor de consument te herkennen aan code 3 op het ei zelf. Kooi-eieren en verrijkte kooi-eieren zijn niet meer los in de supermarkt verkrijgbaar. Ze worden nog wel verwerkt in producten als cake, koek of mayonaise. In producten worden steeds meer scharreleieren gebruikt, wat meestal op het etiket staat.
Samenwerkingsovereenkomst met CIWF
Als blijk van Nestlé’s voortdurende inzet om te zorgen voor fatsoenlijke welzijnsstandaarden voor landbouwhuisdieren, heeft het bedrijf onlangs ook een wereldwijde samenwerkingsovereenkomst getekend met CIWF. Dit zal helpen bij het vaststellen van prioriteiten om het welzijn van landbouwhuisdieren verder te verbeteren in de bevoorradingsketen van Nestlé, inclusief het delen van de beste werkwijzen en het aanbieden van training aan het personeel van Nestlé. Dit maakt deel uit van Nestlé’s inspanningen om traceerbare en verantwoord ingekochte ingrediënten in haar producten te gebruiken.
Nestlé was niet de enige winnaar van een Good Egg Award 2018: Kipster, het duurzame eiermerk dat speciale aandacht heeft voor dierenwelzijn, ontving de Best Marketing Award én de Good Egg Award.
Nieuwsbericht van 22-06-2018, bron: VMT.