#CrackCancer: de nieuwe #IceBucketChallenge?

#CrackCancer: de nieuwe #IceBucketChallenge?

Je bent ze misschien al tegengekomen op social media, (beroemde) mensen die een rauw ei op hun hoofd stuk slaan en dit posten met de hashtag #CrackCancer. Wat is de #CrackCancer challenge precies? Is het de nieuwe ALS Ice Bucket Challenge?

We kennen allemaal de beelden uit 2014 op social media. Onder de hashtag #IceBucketChallenge (oftewel ijsemmeruitdaging)gooide bekend en onbekend Nederland een emmer vol ijswater over zichzelf heen en plaatste de video’s daarvan op social media.

IJswater ten behoeve van ALS-patiënten

Voor deze challenge werd je door een bekende genomineerd. Degene die de uitdaging accepteerde, werd geacht een emmer ijswater over zijn hoofd te gieten óf een donatie te doen ten behoeve van ALS-patiënten. Latere nominaties bestonden meestal uit de combinatie van én een ijsemmer over je heen (laten) gooien én een donatie aan een ALS-organisatie.

#IceBucketChallenge leverde geld op

Hoewel mensen zich zullen afvragen of iedereen braaf doneert bij dit soort acties, weten we van de #IceBucketChallenge inmiddels dat die succesvol is geweest. De Ice Bucket Challenge zorgde in augustus 2014 in vier weken tijd voor $79,9 miljoen aan donaties aan de ALS Association, waar dat in diezelfde periode een jaar eerder $2,5 miljoen betrof (bron: ALS Association). De Stichting ALS Nederland telde sinds het begin van de rage in juli 51.000 donaties met een totale waarde van één miljoen euro. Dit terwijl de stichting normaal gesproken ongeveer 200 donaties per maand te verwerken krijgt (bron: De Gelderlander, 1 september 2014). De stichting moest extra vrijwilligers inzetten om de hoeveelheid binnengekomen machtigingen te verwerken.

#CrackCancer: het begint in Amerika

De #CrackCancer challenge is niet veel anders dan de #IceBucketChallenge, maar dan met eieren en een ander goed doel. Het geld dat wordt opgehaald is namelijk bedoeld om pediatrische hersenkanker, oftewel hersentumoren bij kinderen te bestrijden. De challenge begon in Amerika en de initiatiefnemers hopen natuurlijk dat #CrackCancer net zo’n gevolg krijgt in andere landen als de ijsemmeruitdaging. In de Verenigde staten zjn er al beroemde basketballers en hun coaches, topgolfers en andere bekende tv-persoonlijkheden die een eitje op hun hoofd stuksloegen en dat online postte.

Wat is het verhaal achter #CrackCancer?

De challenge is begonnen bij de Willie Strong Foundation, een stichting die werd opgericht ter ere van Willie Hughes. Hij overleed op 12-jarige leeftijd na een jarenlange strijd met een glioblastoom. Zijn familie startte de Crack Cancer Challenge na de dood van Willie om het bewustzijn rondom hersentumoren bij kinderen te vergroten en ook in de hoop voldoende geld binnen te halen om een geneesmiddel te vinden.

Hoe werkt de #CrackCancer challenge?

Je filmt jezelf simpelweg terwijl iemand een rauw ei op je hoofd stukslaat (of je slaat het ei zelf kapot) en nomineert een aantal anderen hetzelfde te doen. Uiteraard wordt ook dit keer een donatie zeer gewaardeerd.

Nieuwsbericht van 03-06-2019, foto via Pixabay. Bronnen: USA Today, Willie Strong Foundation, Wikipedia.


Related Posts

‘Verruilen rood vlees voor vis en eieren verlengt leven’

‘Verruilen rood vlees voor vis en eieren verlengt leven’

Het eten van rood en bewerkt vlees vergroot het risico op vroegtijdig overlijden, zo waarschuwen Amerikaanse onderzoekers. Zij raden aan om in plaats van rood vlees liever eieren, vis en noten op het menu te zetten. Deze gezonde proteïnen kunnen je leven juist verlengen.

IRI: ‘2 op 3 verkochte supermarkteieren hebben Beter Leven keurmerk’

IRI: ‘2 op 3 verkochte supermarkteieren hebben Beter Leven keurmerk’

De supermarktomzet van duurzamere voeding met keurmerk is in de afgelopen vier jaar verdubbeld, becijferde Onderzoeksbureau IRI in hun Monitor Keurmerken Retail. Inmiddels wordt 2 op 3 scharreleieren met een Beter Leven keurmerk verkocht. Volgens het onderzoeksbureau verdwijnt het reguliere scharrelei uit de schappen.