Sandwich met avocado en gekookt ei

Sandwich met avocado en gekookt ei

Goed eten hoeft niet altijd ingewikkeld te zijn, dat bewijst deze heerlijke sandwich met avocado en gekookt ei. Makkelijker kan niet en je hebt gelijk weer wat groenten binnen!

Als je groenten toevoegt aan je lunch, wordt het een stuk makkelijker om die 250 gram per dag te halen. Dat kan natuurlijk door ’s middags een salade te eten (deze spinaziesalade met champignons, bacon en eieren bijvoorbeeld), maar je hoeft er niet altijd zo veel moeite voor te doen. Simpel kan immers ook heel lekker zijn.

Deze sandwich met avocado en ei is zo’n simpele, maar gezonde lunch. Want een avocado bevat dan wel redelijk wat kcal. (170 tot 180 per halve), maar de vetten in de avocado zijn vooral gezond en het vruchtvlees zit ook nog eens boordevol vezels. Goed voor de stoelgang! En de eieren, tja dat zijn natuurlijk vitaminebommetjes pur sang.

Zo zie je of je een rijpe avocado hebt

  • Check het steeltje
    Als het goed is heeft je avocado een heel klein steeltje bovenaan. Verwijder dit voorzichtig. Lukt dat niet goed? Dan is je avocado waarschijnlijk nog niet rijp. Komt hij wel los, controleer dan de kleur van het kuiltje dat achterblijft. Is de kleur geel of groen, dan is je avocado klaar voor gebruik. Ziet het er beschimmeld of zwart uit, dan is de avocado overrijp.
  • Voel hoe zacht de avocado is
    Nee, niet knijpen! Leg hem in je handpalm en druk heel zachtjes. Geeft hij helemaal niet mee, dan heeft hij nog enkele dagen nodig om te rijpen. Voelt het papperig, dan is de avocao overrijp.
  • Kijk naar de kleur
    Ook de kleur van je avocado zegt veel. Is hij nog heel erg groen, dan kan je hem nog niet gebruiken. Is hij te rijp, dan zal de kleur erg donker zijn en kunnen er zelfs witte stipjes op tevoorschijn komen.

Sandwich met avocado en gekookt ei

25 maart 2020
: 1
: 10 min
: eitje

Door:

Ingrediënten
  • 1 ei
  • 1 avocado
  • 2 bruine boterhammen
  • Peper en zout
  • Eventueel een beetje halvanaise
Bereiding
  • Stap 1 Kook het ei in circa 8 minuten hard. Laat het schrikken, pel het en snijd het in plakjes met een eiersnijder.
  • Stap 2 Halveer de avocado en lepel de pit eruit. Verwijder het vruchtvlees en snijd dit in plakken.
  • Stap 3 In principe is boter niet nodig, maar mocht je het lekker vinden smeer dan een dun laagje margarine of halvanaise op de boterhammen.
  • Stap 4 Verdeel de plakken avocado erover.
  • Stap 5 Garneer met de plakjes ei en breng op smaak met peper en zout.

Lekker? Probeer ook deze sandwich met avocado, komkommer en gebakken ei.

De beste eiersnijders vind je trouwens hier.

 

Foto via Shutterstock.


Related Posts

Snelle koolhydraatarme salade met zalm en ei

Snelle koolhydraatarme salade met zalm en ei

Deze salade met zalm en ei staat in 10 minuten op tafel. Lekker als koolhydraatarme lunch of lichte avondmaaltijd. 

Buddha bowl met gegrilde spruitjes, broccoli en ei

Buddha bowl met gegrilde spruitjes, broccoli en ei

Kommetjes vol geluk, zo worden buddha bowls wel genoemd. Dat geldt zeker voor deze buddha bowl met gegrilde spruitjes, broccoli en ei. Zó gemaakt, goed vullend en vooral: lekker!



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *