De verkoop in supermarkten van duurzamer voedsel met een keurmerk – vooral Beter Leven – is in de eerste helft van dit jaar flink toegenomen. Nederlanders gaven aan voedingsmiddelen met een duurzaamheidsstempel 2,5 miljard euro uit, een stijging van 28 procent vergeleken met de eerste helft van vorig jaar. Eieren als groep hebben inmiddels het hoogste aandeel keurmerken.
Dat blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI. Volgens de onderzoekers wordt inmiddels 1 op de 5 euro aan boodschappen in de supermarkt besteed aan voeding met een keurmerk. Het keurmerk Beter Leven is met afstand het grootste keurmerk in de supermarkt en groeide met 32 procent. Die groei kwam vooral van eieren, varkensvlees en vleeswaren.
Tekst gaat verder onder de video.
Keurmerken zoals Beter Leven worden de standaard bij eieren
Het ‘gewone’ scharrelei is verdwenen uit de schappen en vervangen door een scharrelei met een Beter Leven keurmerk. Eieren als totale groep heeft inmiddels het hoogste aandeel keurmerken. Binnen vis en vlees ligt voor diepvriesvis (keurmerk ASC en MSC) en vers varkensvlees (Beter Leven) het aandeel van producten met een keurmerk bijna op 100 procent. De totale omzet in voeding met het Beter Leven-keurmerk is 1,1 miljard euro. Biologische voeding (plus 8 procent) vertoonde in de eerste helft van dit jaar volgens IRI de laagste groei.
De categorie eieren heeft binnen het supermarktlandschap het hoogste keurmerken-aandeel en vervangt daarmee de categorie vis op plaats 1 (Bron: IRI).
Lees ook: Kan er antibiotica in eieren zitten?
Nieuwsbericht van 08-11-2019, Bron: IRI, Parool, foto & filmpje: Dierenbescherming.