Waarom je van eieren beter gaat slapen

Waarom je van eieren beter gaat slapen

Niets is vervelender dan in bed liggen woelen en draaien omdat je de slaap niet kunt vatten. Slecht slapen zorgt dat je overdag minder alert en uitgerust bent en heeft nadelige gevolgen voor je gezondheid. Maar liefst 28 procent van de Nederlanders zegt er last van te hebben. Wist je dat eieren je helpen beter te slapen?

Sommige voedingsstoffen, zoals cafeïne en veel suiker, hebben een slechte invloed op je nachtrust. Maar er zijn ook voedingsstoffen die juist een gunstig effect op je slaapkwaliteit hebben. Kip, kalkoen, noten en kersen bijvoorbeeld. Ook eieren kunnen in dit rijtje geschaard worden.

Tryptofaan helpt slapen

Eieren bevatten veel proteïne en tryptofaan. Dat aminozuur zorgt voor een slaperig gevoel doordat het de aanmaak van serotonine, een hormoon dat slaap mee regelt omdat het wordt omgezet in melatonine, stimuleert. Maar er zit ook veel vitamine B12 in en dat helpt je weer bij het sneller inslapen. Nog een pluspuntje: het eten van eieren kan hongergevoel tijdens je slaap voorkomen. Neem dus rustig een gekookt eitje een uurtje voor je je bed in duikt.

 

Foto via Pixabay.

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren


Related Posts

Nieuw onderzoek: ‘eieren slecht voor het hart’ – Maar klopt dat wel?

Nieuw onderzoek: ‘eieren slecht voor het hart’ – Maar klopt dat wel?

Voor- en tegenstanders debatteren er al jaren over: zijn eieren nu goed of slecht voor je? Nieuw Amerikaans onderzoek suggereert dat het eten van meer dan drie eieren per week een verhoogd risico op hart- en vaatziekten geeft. Maar klopt dat wel? Hoe moeten we […]

Fins onderzoek: ‘een ei per dag is veilig voor het hart’

Fins onderzoek: ‘een ei per dag is veilig voor het hart’

Nieuw onderzoek van de Universiteit van Oost-Finland toont aan dat cholesterol uit voeding, bijvoorbeeld door het eten van een ei per dag geen hoger risico geeft op een hartaanval, óók niet wanneer je een erfelijke aanleg voor hart- en vaatziekten hebt.