Bij Albert Heijn kun je vanaf vandaag precies zien waar je AH ei vandaan komt en welke weg dit ei heeft afgelegd. Op ieder ei staan twee unieke codes die dit mogelijk maken.
In oktober vorig jaar gaf Albert Heijn al aan volledig over te stappen op minimaal één ster Beter Leven eieren. De volgende stap zou zijn om met blockchaintechnologie de productieketen van de AH eieren inzichtelijk te maken. Zo ver is het nu.
AH eieren checken via de pc
Met de twee codes die op alle Albert Heijn eigen merk eieren staan, kunnen klanten thuis via check-je-ei.nl precies achterhalen wanneer een ei is gelegd. Ook vinden ze informatie over het pluimveebedrijf, de kippen en de stal. Verder zien ze precies via welk pakstation en welk AH-distributiecentrum het ei bij hun thuis is beland. Albert Heijn en haar pluimveehouders willen zo duidelijkheid verschaffen over de herkomst van de eieren. Die openheid moet klanten meer inzicht geven in alle gezamenlijke inspanningen op het gebied van milieu en dierenwelzijn.
Herkomst moet duidelijk zijn
“We willen precies weten waar verse producten vandaan komen”, vertelt Anita Scholte op Reimer, directeur Kwaliteit & Duurzaamheid bij Albert Heijn. “Alleen dan weten we zeker dat het is geproduceerd met respect voor mens, dier en milieu. Dat laten we graag zien aan onze klanten. Niet voor niets is het onze ambitie om uiterlijk in 2025 al onze versketens volledig transparant te maken.
Overigens is de andere code op de AH eieren een eicode die sinds 2001 verplicht is. Aan deze code kan onder andere worden gezien uit welk land het ei komt en wat de levensomstandigheden van de kip zijn.
Zetje in de goede richting
Pluimveehouders Linda en Anne van Lith melden via AH: “De afstand tussen boer en consument is steeds groter geworden afgelopen decennia. Er zijn nog maar weinig mensen die een boer als buurman of in de familie hebben. Als we zo iemand kunnen informeren wat er nou in dat eierdoosje zit, kunnen we mensen een zetje in de goede richting geven.”
Dit is een nieuwsbericht van 02-04-2019. Bron: AH, foto via Albert Heijn.