Biologische eieren best verkochte bioproduct

Biologische eieren best verkochte bioproduct

Steeds meer biologische producten vinden hun weg vanuit de supermarkt naar de keuken van de consument, met als best verkopende product de biologische eieren. Sterker nog: de verkoop van bio-eieren is met maar liefst 18 procent gestegen. Ook biologische AGF-producten stoppen klanten graag in hun winkelmandje.

Dit blijkt uit het Bionext Trendrapport 2018. Sowieso gaan er in de Nederlandse supermarkten steeds meer biologische producten over de toonbank, in 2018 weer meer dan in 2017. De omzet steeg in 2018 met 8 procent tot een marktaandeel van 3,4 procent. De besteding aan biologisch groeit daarmee 2,5 keer zo hard als de totale besteding aan voeding in de supermarkten in 2018, die met 3,2 procent steeg (bron: CBS).

Denemarken koploper biologische producten

Overigens worden in landen als Denemarken, Zweden, Oostenrijk, Zwitserland, Duitsland en Frankrijk nog altijd veel meer biologische producten verkocht. Waarbij Denemarken met een marktaandeel van bijna 14 procent de absolute koploper is.

Biologische eieren en AGF grootste stijgers

Binnen de verschillende productgroepen zijn het dus met name de biologische eieren en de aardappels, groenten en fruit die groeien. De verkoop van eieren is met 18 procent gestegen naar ruim 50 miljoen euro naar een marktaandeel van 16 procent, waarmee het het best verkopende biologische supermarktproduct is. In 2017 was dat nog 15,3 procent. De omzet van AGF is met 12 procent naar 173 miljoen gestegen (excl. conserven) en het marktaandeel naar 4,4 procent.

Hoe herken je biologische eieren?

Biologische eieren zijn herkenbaar aan het EU Biologisch logo op het doosje. Daarnaast zijn ze natuurlijk te herkennen aan de ei-code op de doos. Een eicode ziet er zo uit: 0 – NL – 90245 – 1. Het eerste nummer geeft aan welk soort ei het is:

0 = biologisch
1 = vrije uitloop
2 = scharrel
3 = kooi

Wil je weten wat de rest van de eicode betekent? Dat staat hier uitgelegd.

A-merken duurder dan biologisch huismerk

Andere stijgers zijn biologische babyvoeding en biologische conserven. Daarvoor is een simpele verklaring: voor zowel babyvoeding als conserven geldt dat ze steeds meer en beter verkrijgbaar zijn in de supermarkt en tevens een betere plek in het winkelschap krijgen. Bovendien zijn A-merken steeds vaker duurder dan het biologische (huis)merk, wat tot een stijging van de verkoop van biologische producten leidt.

Brood opvallende daler

Dat koolhydraatarm eten steeds populairder wordt – en veel mensen daardoor brood links laten liggen – is ook in de supermarkt te merken. De enige categorie die binnen de supermarkt verkoop daalt is biologisch ‘brood & banket’. De verkoop van biologisch brood & banket daalt met 27 producten harder dan de algemene daling bij brood die toch ook al 11 procent is.

 

Lees ook: Kan er antibiotica in eieren zitten?

 

Nieuwsbericht van 12-09-19. Bron: Bionext, CBS, foto via Pexels.


Related Posts

Meer duurzame Beter Leven eieren over de toonbank

Meer duurzame Beter Leven eieren over de toonbank

De verkoop in supermarkten van duurzamer voedsel met een keurmerk – vooral Beter Leven – is in de eerste helft van dit jaar flink toegenomen. Nederlanders gaven aan voedingsmiddelen met een duurzaamheidsstempel 2,5 miljard euro uit, een stijging van 28 procent vergeleken met de eerste […]

Kipster wint de Challenger50-award van 2019

Kipster wint de Challenger50-award van 2019

Kipster is dé challenger van 2019. Ondernemer Ruud Zanders wist de Challengerjury te overtuigen met het bedrijf achter de duurzame, klimaatneutrale eieren waarmee hij de gevestigde orde uitdaagt als de Elon Musk van de agrarische sector. Hij won daarmee de Challenger50-award; een felbegeerde wisselbeker.