Passen eieren in het dopamine-dieet?

Passen eieren in het dopamine-dieet?

Ineens staat het weer volop in de belangstelling: het dopamine-dieet. Bij dit dieet, ook wel het ‘geluksdieet’ genoemd, doe je niet aan het tellen van calorieën, maar val je af door te eten wat je gelukkig maakt. Passen eieren in het dopamine-dieet?

Het dopamine-dieet werd in 2017 ontwikkeld door de Engelse TV-chef Tom Kerridge. Hij promoot dit geluksdieet – dat ook wel ‘het Tom Kerridge dieet’ of het ‘happy weight loss plan’ wordt genoemd – in een van de vier kookboeken die hij schreef. Kerridge claimt dat je je met het dopamine-dieet gezond en gelukkig eet. Je geeft met het dopamine-dieet namelijk niet alleen je gewichtsverlies een boost, maar ook je humeur.

Verschillende varianten van het dopamine-dieet

Er doen verschillende varianten van het dopamine-dieet de ronde, maar ze hebben één gemene deler: ze zijn allemaal gebaseerd op het eten van voeding dat je dopamine-level zou opstuwen.

Dopamine geeft genot

Wat is dopamine nu precies? Het stofje staat bekend als het gelukshormoon en is een neurotransmitter die geproduceerd wordt in de hersenen. Dopamine is betrokken bij spierbeweging het reguleren van de ademhaling en de eetlust en wordt getriggerd door ons beloningssysteem. Het wordt afgegeven wanneer je dingen doet die volgens de hersenen beloond moeten worden, zoals sporten, eten, seks hebben en verliefd zijn. De afgifte van dopamine brengt een golf van genot teweeg. Het plezierige gevoel dat je krijgt zorgt ervoor dat je het dopamineopwekkende gedrag wilt herhalen.

Wat heeft dat nu allemaal met afvallen te maken? Er is wetenschappelijk bewijs dat mensen met overgewicht soms een storing hun beloningssysteem hebben. Hun genotsreactie op de aanmaak van dopamine is afgestompt, mogelijk door de constante aanvoer van suikkerrijk en vet voedsel. Omdat ze de ‘beloning’ niet krijgen van hun hersenen, zijn ze geneigd te overeten: ze blijven zoeken naar dat fijne gevoel.

Dopamine wordt aangemaakt bij alles wat je eet, maar je lichaam maakt er net wat meer van aan als je suikkerrijke of vette voeding eet. Maar als je daarvan blijft eten, kom je onvermijdelijk aan. De truc is dus om je dopaminegehalte een boost te geven, zonder je vol te stoppen met junkfood. Dat doe je onder andere door proteïnerijke voeding te nemen, zoals eieren. Proteinerrijke voeding bevat aminozuren die essentieel zijn voor de productie van dopamine, maar is tegelijkertijd zeer vullend, waardoor je eetlust afneemt. Volgens een studie van het Rochester Centre for Obesity in Amerika zorgt ontbijten met eieren er zelfs voor dat je de rest van de dag ruim 400 calorieën minder eet.

Wat kan je allemaal (nog meer) eten om je lichaam meer dopamine aan te laten maken of in ieder geval je dopamine op peil te houden?

Eieren

Eieren zijn rijk aan B-vitamines en vitamine D en E: vitamines die een positieve invloed hebben op je humeur en energieniveau en rustgevend werken op angst en stress. Naast bovengenoemde vitamines bevatten eieren nog een hele belangrijke stof voor een goed humeur, te weten tryptofaan. Tryptofaan is een belangrijk aminozuur omdat het wordt omgezet in serotonine, een stof die je gemoed verbetert en tegen de avond wordt omgezet in melatonine, wat een goede slaap bevordert. Bovendien barsten eieren van de eiwitten. Allemaal zaken die goed zijn voor je humeur (en sommige ook bewezen goed voor de lijn). Een ei is daarom echt ‘feel-good-food‘ bij uitstek te noemen en past daarmee prima in het dopamine-dieet.

Zuivel

Dopamine wordt in je lichaam aangemaakt uit het aminozuur tyrosine (L-tyrosine). Tyrosine kan op zijn beurt in het lichaam aangemaakt worden door het aminozuur fenylalanine (L-fenylalanine). Zuivel, zoals melk kaas en yoghurt (nee, eieren zijn echt geen zuivel) bevat veel tyrosine en fenylalanine.

Vette vis

Vette vis zoals zalm en makreel en tonijn is een goede bron van omega-3 vetzuren. Deze gezonde vetzuren zorgen voor extra aanmaak van neurotransmitters zoals dopamine.

Fruit en groene groenten

Groene groenten zijn niet alleen gezond, maar helpen je lichaam bij de aanmaak van dopamine. Ook fruit heeft dat effect. Met name bananen zijn een goede bron van tyrosine en ook nog eens goed voor je spijsvertering. Appelen bevatten quercetine en polyfenolen, twee antioxidanten die je dopamine op peil houden. Het is wel de bedoeling dat je de schil ook opeet, want die bevat de meeste gunstige stoffen. Aardbeien zijn rijk aan fenol, anthocyanen en ellagitannines, allemaal antioxidanten die de dopamine-aanmaak ten goede komen door celbeschadigingen tegen te gaan.

Noten

Noten, met name amandelen, bevatten fenylalanine. Onbewerkte amandelen bevatten de hoogste concentratie.

Pure chocolade

Pure chocolade is ook een bron van fenylalanine. Kies voor donkere chocolade, met tenminste 70 procent cacao, daar zit het meeste in. En hele repen zijn natuurlijk minder voor de lijn, dus neem het met mate.

Met alleen het eten van deze voedingsmiddelen ben je er overigens nog niet bij het dopamine-dieet. Van bijna alle varianten moet je alcohol en koffie laten staan en geraffineerde suiker achterwege laten. Bij sommige versies wordt ook aanbevolen snelle koolhydraten te schrappen of er in ieder geval een stuk mee te minderen.

Sporten als zwemmen en yoga geven ook een boost aan je dopamine-aanmaak en worden geadviseerd binnen het dieet.Ook door dagelijks een half uurtje te wandelen verhoog je het dopaminegehalte in je lichaam.

 

Lees ook: Passen eieren in het Pioppi-dieet?

Foto via Picjumbo.


Related Posts

Zijn eieren vegan?

Zijn eieren vegan?

Vegans eten geen eieren of producten waar ei in verwerkt is. Maar waarom is dat eigenlijk?

Kan er antibiotica in mijn ei zitten?

Kan er antibiotica in mijn ei zitten?

Dieren kunnen, net als mensen, om allerlei redenen antibiotica krijgen. Dat geldt ook voor kippen. Betekent dat dat er ook resten antibiotica in de eieren zitten?